När samtliga återfunna inspelningar med och av Armas Järnefelt utkommer i en box på tio skivor handlar det om inget mindre än en kulturgärning med självklar relevans i både Finland och Sverige, skriver Mats Liljeroos.

SKIVBOX

Armas Järnefelt edition

Samtliga återfunna inspelningar 1904–1950. (Fuga – 10 CD)

Armas Järnefelt (1869–1958) hamnade, liksom tonsättarkollegan Robert Kajanus, rent bokstavligen i Sibelius skugga såtillvida att bägge insåg vännens förkrossande överlägsenhet på området, vilket i sin tur kom att ha en hämmande inverkan på deras eget tonsättande.

Kajanus hade i och för sig redan etablerat sig som dirigent och efter 1890-talets produktiva tonsättarår följde Järnefelt honom i spåren med en imponerande, över halvseklet lång dirigentkarriär som bland annat överkapellmästare vid Kungliga operan i Stockholm samt, 1932–36, vår egen Nationalopera. Han var en pionjär framför allt när det gällde att introducera Wagners operor i Norden och han dirigerade även flitigt ny musik, inte minst av svågern Sibelius.

Antalet tillgängliga inspelningar av Järnefelts hand har dock varit blygsamt och när musikvetaren, -skribenten och experten på historiska fonogram, Carl-Gunnar Åhlén, nu editerat och putsat samtliga återfunna inspelningar och bandupptagningar för en samlingsutgåva om tio CD-skivor är det frågan om en kulturgärning av det större formatet.

Beklagligt få operainspelningar

En kulturgärning med självklar relevans i både Finland och Sverige. Järnefelt bodde största delen av sitt yrkesverksamma liv i Stockholm och en del av inspelningarna är även gjorda i den kungliga huvudstaden, antingen med Kungliga hovkapellet, Konsertföreningens orkester eller Radiotjänsts symfoniorkester (i bägge sistnämnda fall identiskt med Kungliga filharmoniska orkestern).

Lejonparten av inspelningarna är dock gjorda i Odeons Berlinstudio 1928-1930, med Berliner Staatsopers orkester och en repertoar som på många sätt speglar sin tids smak och trender. Figurer som bland annat Glazunov, Ljadov, Moszkowski och von Suppé passerar revy, men vi får oss även till livs en rejäl dos skandinavisk musik med namn som Alfvén, Atterberg, Peterson-Berger, Grieg och Svendsen på menyn.

De tidigaste inspelningarna är från 1904 och består av plock ur romansrepertoaren med Armas vid pianot och hustrun Maikki Järnefelt som inlevelsefull uttolkare. Ytterligare romanser hörs på en inspelning gjord 1908 med Järnefelts blivande chef, John Forsell, vid mikrofonen och vi får även höra andra hustrun Liva Edström-Järnefelts uttrycksfulla mezzo i en inspelning från 1916 med nummer ur bland annat Carmen och Figaros bröllop.

I övrigt är det bara att beklaga att inte fler operainspelningar är tillgängliga och av husguden Wagner finns blott ett par nummer ur Tannhäuser (med Einar Larsson) samt Siegmunds vårsång och Wotans avsked ur Valkyrian (med David Stockman och Joel Berglund) från en Skansenkonsert 1939. En annan intressant raritet är några nummer ur Schumanns oratorium Das Paradies und die Peri med bland annat en ung Hjördis Schymberg, medan tyvärr endast ett par fragment finns bevarade av Lisztkonserten i radio 1943 med Annie Fischer som solist i första pianokonserten.

Sibeliusexperten i farten

Järnefelt dirigerar även valda bitar ur den egna produktionen och vi får, förutom ”hiten” Berceuse, höra exempelvis utdrag ur musiken till Mauritz Stillers stumfilm Sången om den eldröda blomman samt kantaten Isänmaan kasvot. Från 80-årskonserten i Stockholm 1949 kan vi gotta oss åt Aulikki Rautawaaras härliga stämma i fyra av Järnefelts solosånger, medan Sibelius efter pausen framförda femte symfoni tyvärr skattat åt förgängelsen – vilket även gäller till exempel bandupptagningar av Sibelius fyra, Nielsens trea samt Beethovens Fidelio.

De tre sista skivorna är tillägnade Sibelius och härvidlag tilldrar sig den legendariska inspelningen av violinkonserten med Anja Ignatius – intressant nog gjord 1943 i Berlin – ett särskilt intresse, medan den stora frågan självfallet är varför man inte övertalade Sibeliusexperten Järnefelt att sätta samtliga centrala orkesterverk på burk. Versionen av andra symfonin från Sibelius 80-årskonsert röjer många fina insikter, medan teknikerna lyckats förstöra inspelningen av ettan från 85-årskonserten till den grad att det låter som 1920 snarare än 1950.

Det finns, märkligt nog, ingen visuell dokumentering av Järnefelt på podiet, men enligt samtida källor var hans plastik lika återhållsam som exakt och han lär ha avskytt alla tolkningsmässiga överdrifter som pesten. En sann gentleman, med andra ord, i musiken liksom i livet överlag, men under den blida ytan kan man inte sällan ana en passion av avsevärda mått.

Mats Liljeroos Musikkritiker

Armas Järnefelts solosånger:

Armasta odottaessa,Edition Fazer
Ich stand in dunkeln Träumen
Solsken
, Edition Fazer
Gute Ruhe
Ich wollte meine Lieder
Kanteleelle,
Edition Fazer
Varpunen, (Sparven) R.E.Westrelund
Leivo,(Lärkan) Edition Fazer
Pääskylle
Die drei
Heimathklang,
W.Hansen
Ständchen, W.Hansen
Viel ois virttä tieossani, Edition Fazer
Sunnuntaina,(Söndag) Edition Fazer
Toivoni, (Önskan)Edition Fazer
Hiljaa, hiljaa ilta on, A.E.Lindgren
Den vakande modern, Edition Fazer
I solnedgången, Edition Fazer
En drömmarens sång till livet, (Uneksijan laulu elämälle) Edition Fazer
Paista päivä paimenelle
Puhjetessa kukka puhtahin
, R.E.Westerlund
Anni, K.F.Wasenius
Fågeln, Edition Fazer
Titania, Edition Fazer
Aallon kehtolaulu,(Vågens vaggsång) R.E.Westerlund
Skymning, (Hämärä) Edition Fazer (Nino Runeberg)
Vårdroppen, Edition Fazer
När alla klockor klämtat tolf, Edition Fazer
En spel- och dansvisa, Edition Fazer
Am stillen Dorfe erhebt sich, Edition Fazer
Milloin muistelet minua.., (Säg är mines du mig..) Edition Fazer
Einsam schreitend wandl´ ich, Paul Neldner
Unelma, (Dröm) Edition Fazer
Du är sol, du är vår, Abr.Lundqvist
Serenad, Abr.Lundqvist


Den flygande holländaren, Abr. Lundqvist
En visa, Abr. Lundqvist
Farväl, Abr. Lundqvist
Ödets stjärna, Abr. Lundqvist
Skymning, Abr. Lundqvist (Oskar Stjerne)
Carmen, Abr. Lundqvist
Nocturne, Edition Fazer
Lina, (Liina) Edition Fazer
Vågsång, Edition Fazer
Till en brud, Nordiska musikförlaget
Tretton år, Abr. Lundqvist
Isänmaan kasvot, Edition Fazer
Du, (Sinä)Edition Fazer
Suvirannalla, (Sommarnatt på stranden) Edition Fazer
Liekku liiku, kätkyt kiiku,( Gunga sakta, vagga akta) Edition Fazer
Andre beten zur Madonna,
Das Leben,
Paul Neldner
Du hast Diamanten und Perlen
Die Du bist so schön und rein
En dockvisa
Hör ich das Liedchen klingen
Im Vaters Garten heimlich steht
Karhun laulu
Köyhä
Manch Bild Vergessener Zeiten
Mein Liebchen wir sassen beisammen
Metsäkyyhkyset
Mä lemmenkukan istutin
Nu har han kommit, den gyllne vår
Omenan kukat
O, lüge nicht
Suuri salaisuus
Så brådtom har nu mammor små
Und weil mich das Leben belogen,
Paul Neldner

 

 

 

 

 

 

 

Miranda, musik till sagopjäsen med samma namn

Det Förlåvade landet, musik till Immi Helléns drama med samma namn

Titus, musik till Arvid Järnefelts skådespel med samma namn

Sången om den eldröda blomman, musik till  Mauritz Stillers stumfilm med samma namn. Filmen baserar sig i Johannes Linnankoskis roman

Fåglarna, musik till Aristofanes  drama med samma namn

 

Armas Järnefelts körsånger och kantater:

Körsånger

Wenelaulu,Sulasol

Kesäilta,Sulasol

Laulajan koti, Sulasol

Muut ne kuuli kirkonkellon, Edition Fazer

Pois meni merehen päivä (Hän sjönk i havets sköte), Warner/Chappel

Orpo ja lintu, Sulasol

Armahan kulku

Matkalla

Den flydda (Mennyt), Warner/Chappel

Paimenen pyhä, Warner/Chappel

Paimenten ilo, Warner/Chappel

Sirkka (Syrsan), Warner/Chappel

Wanderers Nachtlied

Onnelliset (De Lyckliga,) Gehrmans musikförlag

Uusi kulta ja vanha kulta, Sulasol

Vill du komma med mig (Tule kanssain), Sulasol

Ajan aallot, Sulasol

Peltomiehen syyslaulu, Sulasol

Tohmajärven seurakunnan kirkonkellot, Sulasol

Tanssin kulku

Då stundar vårens tid för mig (Silloinpa kesä minulla), Eldkan & Schildknecht

På havet

Onneni saari, Sulasol

Kallan kuoron lippulaulu, Sulasol

Betlehems stjärna

Dvärgens hämd

Gute ruhe, sovitus sekakuorolle, Sulasol

Isänmaan kasvot, sekakuorolle, Sulasol

Jes siunatkoon, Sulasol

Monimorsiamellinen, Sulasol

Nyt valitkaa

Sunnuntai, sekakuorolle, Edition Fazer

Suottako Suomi luottaa luojahansa?,Sulasol

Venehelle tuulta, Sulasol

Vredens barn

Kantater

Laulu Vuokselle

Suomen synty

Åbo slott

Kuopio-kantaatti

Isänmaan kasvot

Kantat vid St. Joh. Logens 175-årsjubileum

Kallanranta-kantaatti

Maan sävel

Normaalilyseon 50-vuotisriemujuhla-kantaatti

Elämän laulu

Päivän poika

Temppelin rakentajat

Carmen Careliense

Romanze, för violin och piano (1891) Georg Plothow

Lyyrinen alkusoitto/Lyrisk overtyr (1892) © 2008 Fennica Gehrman Oy,

Nocturne, för violin och piano (1892) försvunnen.

Thema mit Variationen, för piano (1892) tidigare förekommen namn Variatioonia, hittad 2018.

Svit F-dur, för piano och violin (1892) © 2010 Fennica Gehrman Oy,

Lapsuuden ajoilta/Ur barndomstider (1892) förnyad version 1899, med namnet Suomalainen rapsodia/Finsk rapsodi

Saknad, för violin och piano (1892) försvunnen.

Vals F-dur, för piano (1982) hittades 2018.

Adagio (1892) © 2000 Warner /Chappel

Serenadi/Serenad, Orkestersvit (1893) © 2008 Fennica Gehrman Oy,

Korsholma/Korsholm, sinfonisk dikt (1894) © Breitkopf & Härtel/ Edition Fazer

Drei Klavierstücke, opus 4, för piano (1895) © Wilhelm Hansen

Sinfoninen Fantasia/Sinfonisk fantasi (1895) © 2004 Fennica Gehrman Oy,

Sarja pienelle orkesterille/ Svit för liten orkester (1895) © 2008 Fennica Gehrman Oy,

Preludi/Preludium (1895) © Edition Fazer

Heimathklang, sinfonisk dikt (1895) © 2008 Fennica Gehrman Oy,

Virran rannalla/ Vid strömmens strand, för hornseptet (1896)

Sarja Es-duuri/ Svit Es-dur (1897) © 2008 Fennica Gehrman Oy,

Kolme suomalaista kansanlaulua/ Tre finska folkvisor, för violin och piano (1897)

Pastoraali/Pastoral, sats ur sinfoniska dikten Kanteletar (1898) © 2008 Fennica Gehrman Oy,

Laulajapoika/Sångargossen (1898)

Kesäyö/Sommarnatt (1898)

Liebestraum för violin och piano (1899)

Suomalainen Rapsodia/Finska rapsodi (1899) © 2008 Fennica Gehrman Oy,

Andante (Före år 1900)

Hyljätyn valitus/Den övergivnes klagan, arrangemang av folksången, Aamulla varhain/Tidigt på morgonen (1900) © Edition Fazer

Juhla-alkusoitto/Frestovertyr, till Nationalteaterns invigning (1902) © Edition Fazer

Berceuse, för liten orkester (1904) © Edition Fazer

Vasti, valse lente (1919) Elkan & Schildknecht

Preludio Funebre (1930) © 2008 Fennica Gehrman Oy,

Juhlakaikuja/Festklanger (1932 )

Topografikunnan marssi/Topografkårens marsch (1932)

Sunnuntai/Söndag, arrangemang av solosången Edition Fazer

Bröllopsmarsch, för orgel (1937) © 2008 Fennica Gehrman Oy,